ကၽြန္ေတာ္ တေလာက တရုတ္ျပည္ အေၾကာင္းေရးထားသည့္ အဂၤလိပ္စာအုပ္တစ္အုပ္ဖတ္ျဖစ္သည္။ Lake with no name “အမည္မဲ့ ကန္” ကို ေ၀ ဆုိသည့္ တရုတ္မေလးတစ္ေယာက္က တရုတ္ျပည္၏ ၁၉၈၉ တန္အင္မန္ ရင္ျပင္ လႈပ္ရွားမႈကို အေျခခံေသာ္လည္း ေမာ္စီတုန္း ေခတ္တရုတ္ျပည္ တခ်ိဳ႕၊ ေခတ္သစ္ ေျပာင္းလဲေနေသာ တရုတ္ျပည္တခ်ိဳ႕ ကို ၀ိုးတ၀ါးပါ၀င္သည္။ တန္အင္မန္ရင္ျပင္ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈသည္ တရုတ္ေက်ာင္းသား ျပည္သူမ်ားစြာ ေသြးေျမက်ခဲ့ရသည္။ ေ၀သည္ ထိုအေၾကာင္းကို သူ၏ အခ်စ္ဇာတ္လမ္း၊ သူ႔ဘ၀ဇာတ္ေၾကာင္းႏွင့္ ေရာကာ တင္ျပထားသည္။ လြမ္းေမာဖြယ္ေကာင္းေသာ အခ်စ္ဇာတ္လမ္း၊ ေၾကကြဲဖြယ္ေကာင္းေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ဇာတ္လမ္း၊ အာဏာရွင္ေအာက္တြင္ တြန္းလွန္ေတာ္လွန္ေသာ စိတ္ဓာတ္၊ ထို ၁၉၈၉ အခ်ိန္က က်ီးလန္႔ တစားစားျဖစ္ေနရသည့္ အခ်ိန္ စသည္တို႔ကို ထိုစာအုပ္တြင္ ေတြ႔သိခံစားရလိမ့္မည္။
ထိုစာအုပ္ကို ဖတ္ေနစဥ္အခ်ိန္တြင္ ကၽြန္ေတာ္ရင္တြင္း၌ ျမန္မာ့ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ သမိုင္းေနာက္ခံ ၀တၳဳမ်ားကို သတိရမိသည္။ ပထမဆံုးတစ္အုပ္က သိန္းေဖျမင့္၏ “သပိတ္ေမွာက္ေက်ာင္းသား” ျဖစ္သည္။ ၁၉၃၆ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို ေနာက္ခံျပဳျပီး ေရးဖြဲ႔ထားသည့္ ၀တၳဳျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ ညိဳထြန္း၏ ျပတ္သားသည့္စိတ္ဓာတ္၊ ထိုေခတ္က ေက်ာင္းသားသမဂၢ ျမန္မာ့သမိုင္းမွာ အေရးပါခဲ့သည့္ ေက်ာင္းသားသမဂၢကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။ ကိုႏု၊ ကိုေအာင္ဆန္း မွအစျပဳ၍ မအမာကဲ့သို႔ေသာ နာမည္ေက်ာ္ သမိုင္း၀င္ အထင္ကရမ်ားကို ထိုစာအုပ္တြင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေလးေလးစားစားဦးညြတ္ရသည္။ သိန္းေဖျမင္႔၏ “အေရွ႕မွ ေန၀န္းထြက္သည့္ပမာ” သည္ ၁၉၃၈မွ ၁၉၃၉ အဂၤလိပ္အေျပးကာလႏွင့္ စကာ ဂ်ပန္အ၀င္ ကာလႏွင့္ အဆံုးသတ္ထားသည္။ ဤစာအုပ္တြင္မႈ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ရိွသူ တင္ထြန္းကို ဇာတ္ေကာင္ထားသည္။ တင္ထြန္း၏ အခ်စ္ဇာတ္လမ္းမ်ားႏွင့္ ထံုမႊမ္းလြန္းသည္ဟု ေ၀ဖန္သူမ်ားက ေ၀ဖန္ၾကေသာ္လည္း ထိုေခတ္ထိုကာလက လူတို႔၏ သရုပ္ကို ေဖာ္ျပသည့္ ၀တၳဳေကာင္းတစ္ပုဒ္ျဖစ္ေပသည္။ သိန္းေဖျမင့္၏ လက္ရာမ်ားကို ဖတ္ျပီးလွ်င္ သူသည္ လူ႔သရုပ္ေဖာ္ရာ အလြန္းကၽြမ္းက်င္ေသာ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ႏိုင္သကဲ့သို ထိုေခတ္ထိုအခါက ထိုစာအုပ္မ်ားကို ထုတ္ေ၀ခြင့္ရခဲ့ သည္ကို ကၽြန္ေတာ္အားက်မိေလသည္။ အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ အဂၤလိပ္ကို ေတာ္လွန္ရာ ကၽြန္ဘ၀မွ လြတ္ေျမာက္ရာ စာေပမ်ားကို အဂၤလိပ္အစိုးရက သိသိႏွင့္ ခြင့္ျပဳခဲ့ျခင္းေပေလာ ျမန္မာစကားကို နားမလည္၍ ဆင္ဆာစီစစ္ေရး မရိွခဲ့ေလသေလာဟု ကၽြန္ေတာ္စဥ္းစားမိေလသည္။
ေမာင္သာရ၏ “က်ည္တုပ္ခံ၀ံ့ မခံ၀ံ့” သည္ မႏၱေလး တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားသမဂၢလႈပ္ရွားမႈ တပိုင္းတစ ႏွင့္ ေထာင္အတြင္း ႏိွပ္စက္ ေမးျမန္းပံုကို အဓိကထားကာ ေရးသားထားသည္။ ကၽြန္ေတာ္နားမလည္သည္က သခင္ႏုသည္ ေထာင္အေၾကာင္းေရးသည္ သို႔ရာတြင္ သူအာဏာရလာေသာအခါတြင္မႈ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား ေက်ာင္းသားမ်ားကို အဘယ္ေၾကာင့္ေထာင္ခ်ရသနည္း။ လြတ္လပ္ျပီးေခတ္က ႏိုင္ငံေရးသမားတို႔သည္ ေထာင္က်ေသာ္လည္း ေထာင္တြင္း ဖိႏွိပ္မႈမ်ား မရိွဟု ဆိုၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ေမာင္သာရ၏ က်ည္တုပ္ခံ၀ံ့ မခံ၀ံ့က ထုိေခတ္က အေျခအေနကို ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ထုိစာအုပ္ေရးသည္မွာ ၁၉၇၀ ၀န္းက်င္ မဆလေခတ္တြင္ ျဖစ္သည္။ အျဖစ္အပ်က္ ျဖစ္ျပီး ႏွစ္ ၂၀ အၾကာတြင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ထုတ္ေ၀ျပီး ခဏအၾကာတြင္ စာအုပ္မ်ားကို လိုက္သိမ္းသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ေက်ာင္းသားသမဂၢ၏ လႈပ္ရွားမႈကို မဆလအစိုးရက ေဖ်ာက္ဖ်က္ခ်င္၍ေလာဟု ေတြးေတာရသည္။ ၁၉၆၂ တြင္ ဗိုလ္ခ်ဴပ္ေန၀င္း အစိုးရသည္ ေက်ာင္းသားသမဂၢအေဆာက္အဦး ကို ျဖိဳခြဲဖ်က္ဆီးလုိက္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားသမဂၢႏွင့္ ပတ္သက္သည့္လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို ဖ်က္ဆီးခ်င္သည့္ သေဘာရိွသည္ဟု ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။ သို႔ရာတြင္ စာေပစီစစ္ေရးကို အုပ္ခ်ဳပ္သူက တိုက္ရိုက္မအုပ္ခ်ဳပ္ေသးဟု လည္း ခန္႔မွန္းႏိုင္သည္။
မဆလ လက္ထက္တြင္ သရုပ္ေဖာ္ စာေပသည္ အလြန္ထြန္းကားလာသည္။ ေမာင္သာရ၊ ႏုႏုရည္(အင္း၀)၊ ႏုိင္၀င္းေဆြ၊ ျမသန္းတင့္ စသည့္ စာေရးဆရာတို႔၏ ေခတ္ကို ထင္ဟပ္သည့္ အေရးအသားမ်ားသည္ ျမန္မာ့စာေပေလာကကို တေခတ္ ဆန္းသစ္ေစခဲ့သည္။ ထိုေခတ္ ထိုအခါက ေခတ္စားသည့္ ေမွာင္ခိုေလာကသည္ ထိုစာေရးဆရာမ်ား၏ ေရးကြက္ မ်ားျဖစ္လာသည္။ ေခတ္၏ ဆိုးရြားလွပံုကို ႏုိင္၀င္းေဆြက “မသိန္းရွင္ဆီ ပို႔ေပးပါ” ေမာင္သာရက “ေၾကာက္ရြံျခင္း မွ ကင္းေ၀းရပါလို၏”၊ ျမသန္းတင့္က “မာယာဘံု” စသည္ျဖင့္ စာေပေကာင္းမ်ားထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ ကၽြန္ေတာ္က ေတာ္လွန္ေသာစာေပဟုေျပာေသာ္လည္း ေခတ္ကို ထင္ဟပ္ေစသည့္စာေပသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ရင္တြင္း စြဲက်န္ေနခဲ့သည္သာျဖစ္သည္။ တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္၏ “သူငယ္ခ်င္းလို႔ပဲဆက္၍ ေခၚမည္ခိုင္” သည္ ႏုိင္ငံေရး ေတာ္လွန္ေရးစာေပ မဟုတ္ေသာ္လည္း အဆင့္အတန္းရိွေသာ ေခတ္ကိုေဖာ္ျပေသာစာေပ ပင္ျဖစ္သည္။
အဂၤလိပ္ေခတ္၊ ဂ်ပန္ေခတ္၊ လြတ္လပ္ေရးရျပီး ဒီမိုကေရစီေခတ္၊ အိမ္ေစာင့္အစိုးရေခတ္၊ မဆလေခတ္၊ န၀တေခတ္၊ နအဖေခတ္ ၊ ယေန႔ေခတ္..။
၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းတြင္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာစာေပ၏ လြတ္လပ္စြာေရးသားမႈတို႔သည္ ကန္႔သတ္ၾကီးစြာ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ခံလာရေတာ့သည္။ ေခတ္ဆိုသည့္ အေၾကာင္းအရာကို တိုက္ရိုက္ေဖာ္ျပ၍ မရေတာ့ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္
မင္းလူသည္ သူ႔အေဖ သာဓုကဲ့သို႔ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ လူ၀ါး၀၀ မေရးႏိုင္ေတာ့ေပ။ တစ္ခ်က္တစ္ခ်က္မွသာ ၾကိဳးၾကားၾကိဳးၾကား ေခတ္ကို ေဖာ္ျပလာရသည္ ။ မစႏၵာသည္လည္း ဂ်ီေဟာသူလို ေက်ာင္းပတ္၀န္းက်င္ကို မေရးႏိုင္ေတာ့ပဲ ဆဌဂံ ကဲ့သို႔ေသာ ေခတ္ကို ေ၀၀ုိက္ေသာ အေရးအသားမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ တင္ျပၾကသည္။ ဂ်ဴးသည္လည္း “ပင္လယ္ႏွင့္တူေသာ မိန္းမမ်ား”မွ “သူ .. ဘယ္ေတာ့မွ ” ကဲ့သို႔ အဓိပၸါယ္ ေတြးယူခ်င္ ယူႏုိင္ေသာ အေရးအသားမ်ိဳး ေရးသားလာသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာ ၀တၳဳတိုမ်ား ပိုမို ထြန္းကားလာကာ ၀တၳဳတိုသည္ ဒက္ ကနဲႏွင့္ ထိသည္။ ဇာတ္အိမ္ ၾကီးၾကီးမလို။ ေပးခ်င္သည့္ အရာကို ဒက္ခနဲ ထိေအာင္ ေပးႏိုင္သည္။ ျမန္မာစာေပ စိစစ္ေရးကို ျဖတ္ကနဲ လုပ္ျပျပီး ျမန္မာ့စာေပေလာက တြင္ တုိးတက္လာသည္။ ေန၀င္းျမင့္၏ ပုစဥ္း ရင္ကြဲ ၊ ဆယ့္ႏွစ္ၾကိဳး စသည္တို႔မွ ၀တၳဳတိုမ်ားသည္ စူးကနဲ႔ ခံစားမႈမ်ိဳးကို ေပးသည္။ ဥတၱရလမင္း ၀တၳဳတိုမ်ားသည္လည္း စာေပရသ အားေကာင္းသည္။ ဟံသာ၀တီ ဦး၀င္းတင္၏ “ဘာလဲဟဲ့ လူ႔ငရဲ” ကို ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ရေတာ့ ျမသန္းတင့္ကို သတိရသည္။ သူတို႔ ေခတ္က အေရးအသာကို ျပန္လည္ ေတြ႔ရသည္။ ရဲရင့္သည္။ ခိုင္မာသည္။ ရွင္းလင္းသည္။ စကားလံုးၾကြယ္၀သည္။ စာေပစိစစ္ေရး ဟူုေသာ တံတိုင္းေအာက္တြင္မူ ထိုကဲ့သို႔ စကားလံုးမ်ားသံုးခြင့္မရႏိုင္ေပ။
သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း မွ အစျပဳျပီး သခင္ေအာင္ဆန္း၊ သခင္ႏု၊ သခင္သိန္းေဖတို႔ အစျပဳသည့္ ႏိုင္ငံေရးသမားမ်ား၊ ပီမိုးနင္း၊ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္၊ လူထုဦလွ၊ လူထုေဒၚအမာ၊ ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ စသည့္ စာေပပညာရွင္မ်ား ၊ ျမိဳ႔မျငိမ္း ၊ေရႊတိုင္ညြန္႕ စသည့္အႏုပညာရွင္မ်ား သည္ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရးကို ၾကိဳးပမ္းခဲ့ေသာ္လည္း သူတို႔ ျမင္ခ်င္သည့္ တိုးတက္ဖြံျဖိဳး ေအးခ်မ္းေသာ ျမန္မာျပည္ၾကီးကား ယေန႔ေခတ္တြင္ပင္ မျဖစ္ေသးေပ။ စာေပလြတ္လပ္မႈ ပညာေရးအဆင့္အတန္းမ်ားသည္ တစ္ေခတ္ထက္တစ္ေခတ္ နိမ့္က်လာသည္မွာလည္း ယေန႔ေခတ္သည့္ အနိမ့္က်ဆံုးအေျခအေနတြင္ရိွေနသည္။ အဂၤလိပ္စာတြင္ အသံထြက္အသံုးအႏႈန္း နိမ့္က်လာသည္သာမက ျမန္မာစာတြင္ပင္ အဆင့္အတန္း နိမ့္က်လာသည္။ ပထ၀ီ၊ သမိုင္း စသည့္ ၀ိဇၨာဘာသာရပ္မ်ားတြင္သာမက သခ်ၤာ၊ဇီ၀၊ ဓာတု၊ ရူပ စသည့္ သိပၸံဘာသာရပ္မ်ားလည္း နိမ့္က်လာသည္။ ၁၉၉၀ ေလာက္က ႏိုင္ငံတကာက အသိအမွတ္ျပဳေသာ YIT စက္မႈတကၠသိုလ္ႏွင့္ ေဆးတကၠသိုလ္ ပညာေရးအဆင့္အတန္းသည္ပင္ နိမ့္က်လာေနသည္။
တစ္ေခတ္ထက္ တစ္ေခတ္ နိမ့္က်လာသည္ဟု ကၽြန္ေတာ္က ဆိုလွ်င္ NASA တြင္ ေက်ာင္းတက္ခြင့္ရေသာ ေက်ာင္းသားတို႔ ၊ ႏိုင္ငံတကာရိွ တကၠသိုလ္မ်ား ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္ ထူးခၽြန္ေနေသာ ေက်ာင္းသားမ်ား ၊ အင္တာနက္မွ အစျပဳကာ ကမာၻႏိုင္ငံမ်ားကို အဆက္အသြယ္လုပ္ခြင့္ရိွလာျခင္းမ်ား၊ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အတြက္ တံတားမ်ား မ်ားလာျခင္းကို ေထာက္ကာ တိုးတက္ေနသည္ဟု အတင္းအကန္ ျငင္းပါက ျငင္းႏိုင္ပါသည္။ ေခတ္မွီတိုးတက္ေနပါသည္ ဟု ဆိုက ဆိုႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ေသာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရပိုင္ခြင့္ရိွသူမွာ လက္တစ္ဆုပ္စာ လူတန္းစာပင္ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံပညာေရးအေျခအေန မေကာင္းေသာေၾကာင့္ ပညာေရးသည္ ဘ၀အာမခံခ်က္မေပးေသာေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခား တိုင္းျပည္မ်ားသို႔ထြက္ကာ ပညာသင္ၾကားျခင္း ျဖစ္သည္ကို ဂရုျပဳသင့္သည္။ အိႏိၵယႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေနေတြ ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ္လည္း ခိုင္မာသည့္္ ပညာေရးစနစ္ကို မေျပာင္းလဲပဲ ဆက္လက္က်င့္သံုးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ယေန႔ကမၻာ့ ေျပာင္းလဲမႈတြင္ ေရွ႕တန္းမွ ပါ၀င္လာႏိုင္သည္ကို အတုယူသင့္သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔သည္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအေပၚ ကိုယ္ အထင္ၾကီးၾကသည္။ တခ်ိန္က ယိုးဒယားကို တိုက္ခိုက္ခဲ့တာကို ဂုဏ္ယူေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ တခ်ိန္က ပုဂံႏိုင္ငံေတာ္ၾကီးထူေထာင္ခဲ့သည္ကို ေျပာမဆံုးေသးေပ။ ဦးသန္႔အေၾကာင္းကို ဂုဏ္ယူစြာႏွင့္ ေခါင္းေမာ့ေျပာေနဆဲပင္။ အမွန္တကယ္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အဘြားေျပာသကဲ့သို႔ ဆုတ္ကပ္ တြင္းမွာေရာက္ေနျခင္းကို သတိမျပဳ လက္မခံႏိုင္ေသးေပ။ မာနၾကီးတခြဲသားႏွင့္ မာန္တင္းေနဆဲ တကယ္မွာက အထည္ၾကီးပ်က္ ျဖစ္ေနေလျပီ။ အရာရာကို ျပင္ဖို႔ဆိုသည္မွာ မလြယ္လွေပ။ ျပဳျပင္သည္ ဆိုသည္မွာ လက္ရိွအေျခအေနက မေကာင္းဟု အရင္ လက္ခံရမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ လက္ရိွအစိုးရသည္ အမွန္တရားကို လက္မခံႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ ကမူးရွဴးထိုး ျဖစ္ကာ တိုင္းျပည္ႏွင့္ျပည္သူ အား ဆင္းရဲျခင္းတြင္းမွ မလြတ္ေျမာက္ေစပဲ ျဖစ္ေနေတာ့သည္။
ကိုငယ္
(မႏၱေလး)
၂၀၁၀ လမ္းျပၾကယ္ စာၾကည့္တိုက္ ႏွစ္ပတ္လည္စာေစာင္မွ
No comments:
Post a Comment